Eng
11

Кооперативні заклади освіти: управління змінами

27-28 листопада 2025 року проведено засідання Ради ректорів і директорів закладів вищої і фахової перед вищої освіти споживчої кооперації під головуванням Лідії ВОЙНАШ – членкині Президії Укркоопспілки, директорки Департаменту освіти і науки, директорка НМЦ “Укоопосвіта”, к.е.н.
Було розглянуто ряд актуальних питань для розвитку кооперативної освіти України, серед яких:

  • результати прийому до кооперативних закладів вищої та фахової
    передвищої освіти у 2025 році;
  • сталий розвиток кооперативних закладів освіти: сучасні вимоги;
  • створення безбар’єрного освітнього середовища у закладах
    кооперативної освіти;
  • зміни у нормативно-правових актах з організації підвищення
    кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників, переліку
    питань до критеріїв оцінювання якості освітньо-професійних програм у
    сфері фахової передвищої освіти;
  • перспективи діяльності кооперативних закладів освіти в умовах
    імплементації Закону України «Про особливості регулювання діяльності
    юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний
    період та об’єднань юридичних осіб» (від 09.01.2025 № 4196-ІХ);
  • підсумки реалізації експериментального освітнього проєкту з
    організації циклу лекційних занять з дисципліни «Інформатика і
    комп’ютерна техніка»;
  • організація практичної підготовки здобувачів освіти: партнерство
    з підприємствами;
  • сучасні можливості неформальної освіти;
  • міжнародна академічна мобільність та шляхи її розширення на
    прикладі співпраці Хмельницького кооперативного торговельно-
    економічного інституту з Вищою школою соціально-економічною у
    Пшеворську (Республіка Польща);
  • організація проведення тренінгу «Використання штучного
    інтелекту» для педагогічних працівників кооперативних коледжів у 2026
    році;
  • організація проведення тренінгу «Використання штучного
    інтелекту» для педагогічних працівників кооперативних коледжів у 2026
    році;
  • результати участі кооперативних закладів освіти у
    експериментальному проєкті щодо надання державної допомоги на
    навчання дітям деяких категорій осіб, які захищали незалежність,
    суверенітет та територіальну цілісність України (постанова КМУ від
    03.2025 № 318);
  • маркетинг освітніх послуг кооперативних закладів: стратегії
    залучення вступників (проблема зменшення контингенту студентів;
    використання соціальних мереж, іміджевих проєктів і партнерства з
    бізнесом);
  • практика використання штучного інтелекту в освітній
    діяльності фахових коледжів, у т.ч. в освітньому процесі;
  • організації дистанційного навчання в закладах кооперативної
    освіти в умовах сучасних викликів;

На завершення засідання відбулося обговорення питань, що виникають в організації освітнього процесу та діяльності кооперативних закладів вищої та фахової передвищої освіти.

Першим проректором Полтавського університету економіки і торгівлі Наталією ПЕДЧЕНКО було презентовано досвід розбудови дистанційних технологій  в університеті у напрямі забезпечення доступності до освіти незалежно від місця проживання, стану здоров’я чи зайнятості шляхом використання інтегрованого відео-зв’язку (BigBlueButton та Jitsi); гнучкості навчання шляхом записаних відео-лекцій, онлайн-заходів, електронних матеріалів; економії ресурсів; інтерактивності та різноманітності форматів шляхом використання сучасних платформ (відеоконференцій, віртуальних лабораторій, інтерактивних симуляцій); індивідуалізації освітнього процесу, що сприяє моніторингу за прогресом студента, персоналізаціїі завдань,  адаптуванню навчального матеріалу під рівень підготовки; розвитку цифрових компетентностей, коли і студенти і викладачі опановують сучасні цифрові інструменти, що підвищує їхню конкурентоспроможність на ринку праці та сприяє розвитку цифрової грамотності; безпеки та безперервності навчання, що сьогодні надзвичайно актуально для українців; можливості для міжнародної співпраці шляхом проведення спільних лекцій, вебінарів та наукових проєктів із закордонними університетами без необхідності фізичної мобільності; автоматизації та прозорості, оскільки електронні журнали, системи тестування та автоматичної перевірки підвищують об’єктивність оцінювання та спрощують адміністрування освітнього процесу.

Окремо було презентовано потребу у забезпечені сталого розвитку кооперативних закладів освіти в сучасних умовах на основі наявного досвіду ПУЕТ. Підкреслено, що забезпечення сталого розвитку дозволяє кооперативним ЗО залишатися конкурентоспроможними, стабільними та здатними адаптуватися до зовнішніх викликів на основі унікальної роль кооперативної моделі в освіті на основі поєднання освіти з практичною економічною діяльністю, формуючи у студентів підприємницькі, кооперативні та управлінські компетентності. Підтримка сталого розвитку та досягнення його цілей  дає можливість  зміцнювати кооперативні традиції, розвивати партнерські відносини між студентами, викладачами та громадою, підвищувати якість практичної підготовки. В умовах воєнного стану, економічної нестабільності та демографічних змін кооперативні ЗО забезпечують безперервність навчального процесу, фінансову стійкість, збереження кадрового потенціалу, модернізацію матеріальної бази в умовах обмежених ресурсів. Було підкреслено важливість цифрової трансформації шляхом інтеграції дистанційних технологій, електронних освітніх платформ, цифрових сервісів управління. Для кооперативних ЗО особливо актуальним є цифрові інструменти що сприяють підвищенню ефективності управління ресурсами,  відкритості доступу до нових освітніх програм, дозволяють організовувати проєкти онлайн,  сприяють ширшій взаємодії з міжнародними партнерами.  Кооперативні ЗО орієнтовані на цінності сталості та соціальної відповідальності на основі реалізації принципів взаємодопомоги, демократичного управління, соціальної відповідальності та рівності. Це зміцнює соціальну місію закладів, розвиває культуру відповідального споживання, формує у студентів компетентності, що важливі для сталого майбутнього України.  

Спікером було підкреслено, що кооперативні ЗО відігравати важливу роль у відбудові країни, готуючи фахівців для економіки, підприємництва, соціальної сфери. Сталий розвиток означає сталість кадрового потенціалу, розвиток інфраструктури та ефективне управління ресурсами, що особливо важливо для післявоєнної трансформації держави.

Проректор з науково-педагогічної роботи Полтавського університету економіки і торгівлі, к.п.н., доцент Юрій МАТВІЄНКО поділився своїми роздумами щодо сучасних можливостей неформальної освіти в Україні та її ключової ролі у світі, що швидко змінюється.

Неформальна освіта набуває особливого значення сьогодні завдяки низці переваг:

 – Гнучкість і Доступність: Вона дозволяє навчатися без прив’язки до конкретного часу і місця, що дає змогу легко поєднувати освіту з роботою та особистим життям.

 – Цифрові Навички: Сприяє розвитку ключових цифрових компетенцій, необхідних у сучасному технологічному світі.

 – Конкурентоспроможність: Актуальні знання та навички, отримані через неформальну освіту, підвищують шанси особи на ринку праці.

Українці мають унікальну можливість отримати доступ до високоякісної освіти безкоштовно завдяки численним ініціативам. У контексті неформального навчання зростає роль Штучного Інтелекту (ШІ), який допомагає навчатися ефективніше, креативніше та цікавіше.

Виступ висвітлив кілька ключових ресурсів, зокрема курси, сфокусовані на ШІ.

Ю. Матвієнко також відзначив конкретні сервіси ШІ для використання в неформальній освіті.

Особлива увага була приділена концепції мікронавчання, яка відповідає вимогам сучасності, пропонуючи:

 – Короткі Модулі: Навчальний матеріал поділений на невеликі, легко засвоювані фрагменти.

 – Чітку Мету: Кожен модуль фокусується на одній конкретній темі або навичці.

 – Мобільну Доступність: Матеріали доступні на будь-якому пристрої, дозволяючи вчитися “на ходу”.

 – Інтерактивність: Використання тестів, вправ та ігрових елементів для активного залучення.

 Майбутнє належить неформальній освіті та ефективному застосуванню в ній елементів ШІ, що відкриває нові можливості для кожного українця та допомагає бути конкурентоспроможними.

БІЛЬШЕ НОВИН