СООР-Україна: 5 причин навчатися в будь-якому віці від освітянки Світлани Нестулі
Світлана Нестуля. Фото: пресслужба
Директор навчально-наукового інституту лідерства ВНЗ Укркоопспілки “Полтавський університет економіки і торгівлі” Світлана Нестуля як ніхто знає про те, що навчатися ніколи не пізно. Вона не тільки сама все життя віддала справі освіти, але й протягом останніх 11 років очолює студентський клуб, а нині “Школу Лідерів” ПУЕТ, є автором і розробником проекту “Полтавська обласна школа лідерів учнівського самоврядування”, а також ініціювала та створила громадську організацію “Центр освіти дорослих Полтавщини” та проекти Центр освіти дорослих м. Полтави та “Університету третього віку” в ПУЕТ.
На мій погляд, найцінніше, що людина здобула в ході еволюції — це вміння передавати знання від покоління до покоління і навчатися впродовж життя. “Освіта впродовж життя”, або як у зарубіжних країнах називають lіfe-long learning — це не просто тренд сучасності чи якась модна тенденція, це потреба сьогодення”, — переконана Світлана Іванівна.
Тому сьогодні вона ділиться своїми поглядами на освітній процес і розповідає, чому навчатися можна і варто в будь-якому віці.
Фото: пресслужба
1. НАВЧАННЯ — ЦЕ ТУРБОТА ПРО ВЛАСНЕ ЗДОРОВ’Я
Спеціалісти в галузі дослідження мозку зазначають, що у ньому формуються мільярди нейронних зв’язків, кожен з яких відповідає за життєво важливу для людини функцію чи навичку. Коли людина постійно щось робить, навчається, візерунок цих зв’язків охоплює весь мозок. Фахівці вважають таку картину свідченням здорового функціонування мозку.
Як і м’язова тканина, мозок потребує постійного тренування. Здобуваючи освіту, ми, зазвичай, легко справляємося із засвоєнням нових знань та навичок тому що весь час тримаємо наш мозок у тонусі. Заняття для нього — це своєрідні тренувальні тренажери.
Ситуація змінюється, коли ми починаємо працювати. Мозок зосереджується на обслуговуванні загалом стандартизованих та алгоритмізованих виробничих, а згодом і життєвих процесів. Картина нейронних зв’язків біднішає, а з віком стрімко звужується. Ефективність функціонування мозку падає. Але ж він продовжує залишатися центром управління біологічної структури людини. У різний спосіб мозок сигналізує нам: поверніться до тренажерів, які б підтримували його “спортивну форму”. Тому навчання у зрілому та поважному віці — це не лише отримання нової інформації, подолання стереотипів та психологічних бар’єрів, а насамперед, турбота про власне здоров’я. “Здоров’я – не все, але без нього все інше — ніщо”, — стверджував мудрий Гіппократ. Отже, навчатися ніколи не пізно, тому, що це, в першу чергу, турбота про власне здоров’я.
Фото: пресслужба
2. НОВІ ЗНАННЯ ВІДКРИВАЮТЬ В НАС НОВУ ЕНЕРГІЮ
Певно, нам не раз доводилося чути, що людина — це енергія. Гуру менеджменту Пітер Друкер на запитання “В чому секрет його невгамовної енергії та прекрасного настрою у 95 років?” відповідав: “Я знайшов ліки від старіння. Назва їм — учіння. Кожні 5 років я беру собі якийсь курс, наприклад “японська мова” чи “ядерна фізика”. Так, я, можливо, не став найкращим знавцем японської мови, але можу вільно спілкуватися з японцями, відкриваючи для себе цікавих людей, досягнення, традиції та культуру цієї надзвичайної країни. Людина, заряджена допитливістю, рішучістю, стійкою установкою на самореалізацію, завжди енергійна та перебуває у гарному настрої. Отже, навчатися ніколи не пізно, тому що нові знання та навички розкривають в нас нову енергію, якою ми збагачуємо цей світ.
3. ЗНАННЯ ТА НАВИЧКИ ФОРМУЮТЬ НОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ, ЯКІ ДОПОМАГАЮТЬ ЛЮДИНІ БУТИ ЕФЕКТИВНОЮ У БУДЬ ЯКІЙ СИТУАЦІЇ ТА У БУДЬ ЯКОМУ ВІЦІ
За даними іноземних вчених, лише 4% працездатного населення на планеті працюють за першонабутою спеціальністю. “Людині доведеться перевинаходити себе кожні 10 років”, — зазначив на Всесвітньому економічному форумі в Давосі Юваль Ной Харарі, ізраїльський історик медієвіст. Навчаючись та практикуючи отримані знання, людина набуває нових компетентностей. Вони відкривають інші горизонти в професії, особистість стає більш ефективною, просувається в кар’єрі, що сприяє більшим можливостям матеріального забезпечення себе і родини. Відомий ІТ-шник Андрій Бобров у своєму інтерв’ю зазначив: “Я привчив себе постійно вивчати щось нове, підвищувати кваліфікацію, адже це важливо у тій сфері, де я працюю, тому що сфера ІТ — це сфера бізнесу, де технології змінюються надто швидко, а знання у будь якій сфері через 2-3 роки просто застарівають”. Не дарма прийнятий в Україні у січні 2020 року “Закон про повну загальну середню освіту” однією із десяти ключових компетентностей визначив: “уміння вчитися впродовж життя”.
Фото: пресслужба
Слухачі Університету третього віку, маючи вищу освіту, величезний життєвий досвід та реалізувавши себе у професії, так само отримують нові компетентності. Від володіння інформаційно-комунікативними технологіями до компетентностей, що сприяють збереженню здорового довголіття, правильному фізичному навантаженню, безпечному вибору продуктів, спілкуванню англійською, німецькою мовами, хореографії. Для прикладу, на курсі “Здоровий спосіб життя”, слухачі отримують навички надання першої домедичної допомоги, профілактики та запобігання серцево-судинним захворюванням, раціонального та здорового харчування. Курс на високому фаховому рівні викладає наша слухачка — кандидат медичних наук, колишній доцент УМСА Людмила Григорівна Савченко. Вона сама продовжує реалізовуватись у професії, набуває нових компетеностей, адже викладання для студентів та для людей поважного віку мають різні методологічні та методичні підходи. Водночас, вивчає англійську мову, навчаючись на іншому потоці.
Минулого року троє наших слухачів Університету третього віку взяли участь у програмі міжнародних стажувань для людей 40-60 років. Вони пройшли стажування в Болгарії, отримавши не лише нові компетентності, досвід роботи за кордоном, матеріальну винагороду а ще й сертифікати за результатами виконаних робіт.
4. НАВЧАННЯ СПРИЯЄ РОЗШИРЕННЮ КОМУНІКАЦІЙ, АДАПТАЦІЇ ТА СОЦІАЛІЗАЦІЇ ЛЮДЕЙ ПОВАЖНОГО ВІКУ В МІНЛИВИХ УМОВАХ СЬОГОДЕННЯ
Як зазначав Аристотель, “людина — істота соціальна”. На жаль, після виходу на пенсію у більшості звужується коло спілкувань. Часто особа відчуває себе вимкненою із соціального середовища. В Університеті третього віку панує атмосфера доброзичливості, турботи та взаємної підтримки. Створений нами унікальний інститут кураторства, навряд чи має аналогію, як у нас в Україні, так і за кордоном. За кожною групою закріплений куратор, який підтримує зв’язок з усіма слухачами. Колективи стають наскільки дружними, що разом відвідують різні виставки, музеї, екскурсії, театр, самі влаштовують театралізовані вистави до свят, словом навчаються не лише на заняттях, а ще й ведуть активний, духовно багатий та цікавий спосіб життя. Коли, ти відкритий усьому новому, готовий до змін, до нових технологічних вимог, ти розвиваєшся, самовдосконалюєшся, здобуваєш нові знання та навички, які допомагають проявляти гнучкість та пристосовуватись до динамічних процесів.
5. РЕАЛІЗАЦІЯ ПОТЕНЦІАЛУ ОСОБИСТОСТІ ДАЄ ЇЙ ВІДЧУТТЯ УСПІХУ, ПОВНОТИ ЖИТТЯ І ЩАСТЯ, АДЖЕ ЛЮДИНА ПРИХОДИТЬ У ЦЕЙ СВІТ, ЩОБ БУТИ ЩАСЛИВОЮ
Певно, всі люди на Землі прагнуть успіху. Ми радіємо першим крокам дитини, першим словам, усмішці — все це ми сприймаємо її успіхом. У дорослому віці у кожного складається своє розуміння успіху, але переконана в тому, що людина прийшла у цей світ, щоб реалізувати себе. Навчаючись у будь якому віці, а тим паче у зрілому, особистість продовжує самовдосконалюватися. За теорією потреб Маслоу самоактуалізація, особисте самовдосконалення, персональний розвиток, самовираження — найвищий рівень піраміди потреб. Навчання у поважному віці сприяє повному розкриттю людських можливостей та здібностей.
Фото: пресслужба
ПРО УНІВЕРСИТЕТ ТРЕТЬОГО ВІКУ
У ВНЗ Укоопспілки “Полтавський університет економіки і торгівлі” з січня 2018 року реалізується соціальний проект “Університет третього віку”. Навчання в університеті за цей час пройшли біля трьох тисяч осіб віком 55+, найстаршій слухачці 86 років, наразі навчається 768 осіб. Дисциплін та курси, які опановують люди літнього віку, різноманітні. Найбільш затребувана “Інформаційно-комунікативні технології в розвитку громадянських компетентностей та сприянні соціальній активності людей поважного віку” (ІКТ). Люди поважного віку мають можливості освоїти інструменти пошуку товарів та послуг через мережу інтернет, онлайн платежів за користування комунальними послугами, розглядають можливості поліпшення навичок користування текстовими редакторами та можливості додаткового заробітку (набір тексту, редагування текстів, макетування), користування безкоштовними месенджерами та сервісами відео, аудіо зв’язку, можливість брати участь у роботі органів місцевого самоврядування та органів державної влади.
Вони із зацікавленістю опановують дисципліни: “Англійська для УТВ”, “Психологія дорослості — поважного віку активної людини”, “Краєзнавчі студії для УТВ”, “Теорію систем”, “Здоровий спосіб життя”, “Особистісний розвиток”, “Хочу жити в якісному світі”. Не менш популярними є “Соціально-адаптивний курс”, “Дизайн і арт-терапія”, “Хореографія”, “Фізична культура для людей 55+”, “Майстер-класи”, “Справжня леді”, творча лабораторія “Ретро-бабуся”, “Німецька мова для повсякденного спілкування”. Коли ми починали цей проект було дуже багато скептиків, які не вірили, що людям поважного віку з їх життєвим досвідом будуть цікаві знання та саморозвиток. Нас запевняли, що ці люди депресивні, надокучливі, усім не задоволені. Натомість, ми маємо найкращий приклад мотивації до навчання для наших студентів. Адже люди поважного віку вчаться усвідомлено, а студенти, які є волонтерами, допомагаючи викладачам в групах, що вивчають ІКТ, переосмислили своє ставлення до навчання.