Eng

Академічна доброчесність

Шаповалов Віталій Олегович
Уповноважена особа зі сприяння академічній доброчесності
Шаповалов Віталій Олегович

Контакти

У вас є можливість висловити свої побажання щодо реалізації принципів академічної доброчесності в університеті або повідомити про випадки їх порушення:
письмово за адресою
усно телефоном

ПРИНЦИПИ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ

Академічна доброчесність – це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових  творчих) досягнень.

  • Integrity – відданість індивідів та всієї інституції моральним принципам та стандартам, які створюють бар’єр для не доброчесності;
  • чесність – систематичне уникнення шахрайства, обману та будь-якої нечесної поведінки;
  • правдивість – необмежене прагнення до істини, вільне та відкрите поширення знань та їх удосконалення (збагачення);
  • прозорість – доступність та відкритість інформації, правил, планів, процесів та дій, які передбачають, що працівники університету зобов’язані діяти відкрито, передбачувано та зрозуміло для просування власної підзвітності та залученості учасників освітнього процесу;
  • повага – повага до гідності інших, їхнього фізичного та психічного здоров’я на благо колегіальності та співпраці з іншими учасниками освітнього процесу;
  • довіра – усі учасники освітнього процесу мають упевненість у чесності та integrity один одного та можуть покластися одне на одного;
  • підзвітність – учасники освітнього процесу належним чином використовують делеговані їм повноваження;
  • відповідальність – вміння брати на себе відповідальність за результати своєї діяльності, виконувати покладені на себе зобов’язання, демострувати приклади гідної поведінки;
  • справедливість і законність – неупереджене, однакове ставлення до всіх учасників освітнього процесу, позбавлене дискримінації та нечесності;
  • рівність та соціальна справедливість – рівний доступ до освіти незалежно від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, гендерної ідентичності, сексуальної орієнтації, етнічного, соціального, національного походження, стану здоров’я, інвалідності;
  • демократичне управління – управління університетом має базуватися на залученні всіх відповідних учасників освітнього процесу та етичному виконанні своїх повноважень керівництвом на різних ланках;
  • якісна освіта – усі учасники освітнього процесу віддані ідеї досягнення найвищої можливої якості освіти;
  • самовдосконалення та вдосконалення системи – учасники освітнього процесу визнають важливість та докладають максимальних зусиль до постійного вдосконалення освітньої системи, зокрема через власний професійний розвиток;
  • інституційна автономія – визнання потреби у відповідній самостійності університету для уникнення надмірного централізованого політичного контролю за освітньою системою;
  • міжнародна співпраця – усі учасники освітнього процесу визнають важливість міжнародної колаборації в освіті.

Порушенням академічної доброчесності є:

  • академічний плагіат – оприлюднення (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості) та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства;
  • самоплагіат – оприлюднення (частково або повністю) власних раніше опублікованих наукових результатів як нових наукових результатів;
  • фабрикація – вигадування даних чи фактів, що використовуються в освітньому процесі або наукових дослідженнях;
  • фальсифікація – свідома зміна чи модифікація вже наявних даних, що стосуються освітнього процесу чи наукових досліджень;
  • списування – виконання письмових робіт із залученням зовнішніх джерел інформації, крім дозволених для використання, зокрема під час оцінювання результатів навчання;
  • обман – надання завідомо неправдивої інформації щодо власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітнього процесу; формами обману є, зокрема, академічний плагіат, самоплагіат, фабрикація, фальсифікація та списування;
  • хабарництво – надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна, послуг, пільг чи будь-яких інших благ матеріального або нематеріального характеру з метою отримання неправомірної переваги в освітньому процесі;
  • необ’єктивне оцінювання – свідоме завищення або заниження оцінки результатів навчання здобувачів освіти.

Дотримання академічної доброчесностінауково-педагогічними працівниками передбачає:

  • посилання на джерела інформації в разі використання ідей, тверджень, відомостей;
  • дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;
  • надання достовірної інформації про методики і результати досліджень, джерела використаної інформації та власну педагогічну (науково-педагогічну, творчу) діяльність;
  • контроль за дотриманням академічної доброчесності здобувачами освіти;
  • об’єктивне оцінювання результатів навчання.

Дотримання академічної доброчесності здобувачами вищої освіти означає:

  • самостійне виконання навчальних завдань, завдань поточного та підсумкового контролю результатів навчання (для осіб з особливим освітніми потребами ця вимога застосовується з урахуванням їх індивідуальних потреб і можливостей);
  • посилання на джерела інформації в разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;
  • дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;
  • надання достовірної інформації про результати власної навчальної (наукової, творчої) діяльності, використані методики досліджень і джерела інформації.

Докладніше про культуру академічної доброчесності

Цикл матеріалів «Крок до взаємоДії: антикорупційні інструменти для роботи з молоддю»

Цикл матеріалів «Крок до взаємоДії: антикорупційні інструменти для роботи з молоддю» має на меті допомогти освітянам, батькам, шкільному самоврядуванню, громадським активістам — всім, хто цікавиться темою запобігання корупції, налагодити зрозумілий діалог із молодим поколінням щодо важливості антикорупційної діяльності.

Матеріали підготовлені в межах Проєкту USAID «Підтримка організацій-лідерів у протидії корупції в Україні «ВзаємоДія». Це п’ятирічна ініціатива із запобігання корупції. Проєкт підтримує систематичні зусилля Уряду України, спрямовані на зменшення корупції, зокрема, у пріоритетних сферах, і має на меті підтримувати зусилля ключових урядових установ із запобігання корупції. Підвищення рівня обізнаності громадськості про зусилля Уряду та зменшення рівня толерантності суспільства до корупції — також ключовий аспект антикорупційної підтримки проєкту USAID «ВзаємоДія».

Приєднуйтеся до курсу

Безкоштовні онлайн-сервіси для перевірки унікальності текстів
  • Dupli Checker – до 1000 слів
  • Grammica – без обмеження кількості слів
  • Pladiarism Detector – до 1000 слів
  • Plag – без обмеження кількості слів
  • Plagiarisma – до 2000 слів
  • Plagiarism Check – перевірка за наявності реєстрації користувача
  • Unicheck – від 30 до 200 слів

Законодавчо-нормативна база

Документи

Методичні рекомендації щодо застосування інструментів та механізмів д я трансформації різних сфер функціонування Полтавського університету економіки і торгівлі на засадах прозорості та доброчесності

Кодекс академічної доброчесності спеціальності 081 Право

Кодекс честі студента

Положення про запобігання випадкам академічного плагіату

Положення про академічну доброчесність

Положення про корпоративну культуру

Тематичні новини

Прозорість і відповідальність у сучасних дослідженнях

Перший проректор університету Наталія Педченко взяла участь у вебінарі “Академічна доброчесність та етика наукових досліджень в епоху відкритої науки” Обговорювали етику роботи з відкритими даними, публікаціями та спільними проєктами, питання авторства, плагіату й прозорості досліджень. Особливий акцент зробили на використанні ШІ, захисті персональних даних і ролі комітетів з етики. Захід дав цінні інсайти та практичні […]

76

Вебінар «Довіра, підтримка, допомога – чесноти сучасної освіти і науки»: ключові акценти й смисли

У межах Марафону якості в ПУЕТ 16 травня 2025 року відбувся вебінар «Довіра, підтримка, допомога – чесноти сучасної освіти і науки», який зібрав здобувачів освіти різних курсів і рівнів для обговорення етичних засад сучасної академічної культури. Подія стала майданчиком для фахового діалогу про те, як у щоденній взаємодії реалізуються принципи справедливості, прозорості, відповідальності та взаємопідтримки. […]

148

Анонімне опитування щодо питань академічної доброчесності

Шановні здобувачі вищої освіти! Полтавський університет економіки і торгівлі запрошує вас взяти участь в анонімному опитуванні, присвяченому питанням академічної доброчесності. Мета опитування: з’ясувати рівень обізнаності студентів щодо принципів академічної доброчесності; оцінити практики та ставлення до дотримання етичних норм у навчанні; вивчити можливі потреби у підтримці з боку університету. Орієнтовний час заповнення анкети: 5–7 хвилин Чому […]

85

Вебінар у ПУЕТ «Академічна відповідальність: права, обов’язки, наслідки»

15 квітня 2025 року в рамках ініціативи «Культура академічної доброчесності: спільна справа університету» в Полтавському університеті економіки і торгівлі відбувся вебінар «Академічна відповідальність: права, обов’язки, наслідки». Академічна відповідальність — це ключовий інструмент формування якісної освіти, заснованої на довірі, справедливості та етиці. Університетська культура починається з відповідального ставлення кожного до своїх прав і обов’язків. Автор і […]

144

Вебінар у ПУЕТ «Плагіат, цитування, запозичення: правила чесного письма»

15 квітня 2025 року в рамках ініціативи «Культура академічної доброчесності: спільна справа університету» в Полтавському університеті економіки і торгівлі відбувся вебінар «Плагіат, цитування, запозичення: правила чесного письма». Автор і спікер заходу — Шаповалов Віталій, к.е.н., доцент, який запропонував слухачам ґрунтовний, водночас практично орієнтований погляд на академічне письмо як невід’ємну частину якісної вищої освіти. Під час […]

144

Культура академічної доброчесності: спільна справа університету

15 квітня 2025 року До Міжнародного дня культури запрошуємо студентів та науково-педагогічних працівників на серію вебінарів, присвячених академічній доброчесності як важливому елементу університетської культури. Це не просто правила — це спільна цінність, яка формує довіру, повагу і якість освіти. 11:00 — Вебінар “Плагіат, цитування, запозичення: правила чесного письма” https://us02web.zoom.us/j/84554216200?pwd=57yT1TG33aRSkypK4UdiHWsr4EjaK1.1 Цільова аудиторія: НПП, студенти старших курсів, […]

121

Вжито заходів для забезпечення стандартів академічної доброчесності

Полтавський університет економіки і торгівлі, дотримуючись принципів академічної доброчесності, інформує про результати внутрішньої перевірки навчального посібника «Мікологія», співавторами якого є представники науково-педагогічного колективу університету. У ході роботи Комісії з академічної доброчесності було встановлено, що у вказаному посібнику міститься значний обсяг тексту, який повторює фрагменти з іншого навчального видання без належного оформлення посилань. Цей факт був […]

147

Відео лекція «Не забороняйте штучний інтелект! Це нечесно!»

28 січня 2025 року, перший проректор, Наталія Сергіївна Педченко, долучилася до відео лекції «Не забороняйте штучний інтелект! Це нечесно!» із Артемом Артюховим та Тетяною Захарченко. На лекції обговорили таке: Етапи застосування генеративного штучного інтелекту (ГШІ) та потенційні порушення академічної доброчесності. Діалог із ГШІ як засіб «прокачування» доброчесності. Що робити викладачу та студенту, щоб не порушувати […]

186
БІЛЬШЕ НОВИН